Interview met Anne Lotte van der Kraan van ss Rotterdam

juni 19, 2020 | Interviews | Karin Goumans

Wauw! Vanaf 1 juni mogen we weer escaperooms spelen! Eindelijk kunnen we onze meest favoriete hobby weer uitoefenen! Ook het ss Rotterdam is weer open met de juiste maatregelen. Anne Lotte is werkzaam bij ss Rotterdam. Inmiddels hebben ze drie kamers waaronder een battle room op dit cruiseschip! We laten Anne Lotte aan het woord. Ze vertelt over haar passie voor escaperooms, deze unieke locatie en over hun nieuwste escaperoom ‘Metro’.

Hoe heb je van het begrip escaperooms gehoord?

“Tijdens mijn opleiding journalistiek maakte ik een item dat ging over escape rooms. Zo maakte ik voor het eerst kennis met het bestaan ervan. Niet veel later speelde ik mijn eerste escape room in Rijswijk, jack the ripper. Ik was gelijk verkocht!”

Waarom ben je een escaperoom begonnen?

“In eerste instantie ben ik als medewerker terecht gekomen op het ss Rotterdam, vóór de opening van onze escape rooms de koelcellen. Gewoon, omdat het me een leuk baantje leek. Hier ben ik betrokken geraakt in het ontwikkelproces van de kamers. Hiervan uit is mijn liefde voor escape rooms echt geboren. Uiteindelijk ben ik verantwoordelijk geworden voor het ontwikkelen van onze nieuwe escape room, de Metro.”

“Het is zo veel meer dan een hobby voor mij geworden. Ik kan oprecht zeggen dat ik dit mijn passie kan noemen. Naast het beroepsmatig bezig zijn met escape rooms speel ik ze zelf ook graag.”

Wat maakt jullie escaperoom anders of speciaal tov andere escaperooms?

“Onze escape rooms bevinden zich op de meeste unieke locatie van Nederland, het ss Rotterdam. Een voormalig cruiseschip die al tien jaar in Rotterdam ligt als onder andere een hotel en evenementenlocatie. Dat maakt onze escape room zo bijzonder. Je komt niet een kantoorpand binnen om je later in te beelden dat je op safari gaat (om maar even als voorbeeld te noemen). Je komt binnen op een echt cruiseschip met een rijke geschiedenis. Hier hebben we voor onze escape rooms een mooi verhaal op kunnen uitbreiden. Dit maakt het nog realistischer en een totale beleving!”

Hoe onderscheiden jullie je in de escaperoom wereld?

“Waar wij ons voornamelijk in onderscheiden is de organisatie waarbinnen wij vallen. Op het schip hebben wij namelijk ook onder anderen twee restaurants, twee bars, een groot hotel. Dit zorgt ervoor dat wij een compleet uitje kunnen aanbieden. Escape room met diner aan boord bijvoorbeeld, of met een rondleiding over het schip.”

Waar loop je tegenaan in het maken en bedenken van een escaperoom?

“Het bedenken is eigenlijk een heel leuk proces. Vooral het onbegrensd fantaseren over dingen die later daadwerkelijk bewerkstelligd moeten worden. Dat is denk ik grootste uitdaging voor ons geweest. Niet zo zeer wat, maar meer hoe. Natuurlijk is het ook spannend, want iets in theorie bedenken kan in de praktijk heel anders uitpakken. Dan heb ik het vooral over puzzels. Is het logisch, en niet te moeilijk/makkelijk? Dit vonden we van te voren lastig in te schatten. Uiteindelijk moet dat maar blijken in de praktijk, en daar kunnen we altijd nog op inspelen.”

Gaat er nog iets veranderen aan de escaperoom? Hoe ziet jullie escaperoom toekomst er uit denk je?

“Op dit moment hebben we drie kamers. Twee koelcellen die fungeren als battle kamers, maar ook enkel te spelen zijn. En onze nieuwste kamer, de Metro die geopend is in november 2019. Er staan zeker veranderingen op ons wensenlijstje. De koelcellen willen we graag een upgrade gaan geven. De Metro is net geopend, maar toch zitten we er aan te denken om de uitdaging iets groter te maken.”

“Zelf denk ik dat escape rooms mainstream worden. Waar nu nog niet iedereen ooit eens een escape room heeft gespeeld, dat in de toekomst wel het geval zal zijn. De grootste verandering van de laatste tijd is denk het verschil tussen een traditionele escape room en een escape ‘beleving’. Dit verschil zal denk ik in de toekomst nog groter worden.”

Je vertelt over dat je de uitdaging van de Metro groter wilt maken? Hoe ga je dit doen?

“We zijn er nog niet helemaal over uit of we puzzels gaan aanpassen of toevoegen. We willen het spel in ieder geval moeilijker maken.”

Hoe trek je de spelers in het verhaal?

“De route van het ophaalpunt van het schip naar de escape room toe is al een beleving. Ongeveer halverwege leggen we de regels en het verhaal over de escape room uit. De koelcellen heeft een verhaal gebaseerd op waargebeurde praktijken op het schip. Dit hebben we natuurlijk iets breder getrokken en groter gemaakt dan wat het is, maar het komt er uiteindelijk wel op neer dat dit zich vroeger heeft kunnen afspelen op het schip. Op die manier trekken wij spelers het verhaal in. Voor de Metro is dit weer anders. Hier komt zelfs een beetje acteren bij kijken. Zonder al te veel te verklappen kan ik zeggen dat de spelers te maken krijgen met echte Rotterdamse invloeden.”

Welke dingen heb je anders gedaan bij de Metro tov de eerste kamer?

“Ik kan wel zeggen dat we de Metro over een hele ander boeg hebben gegooid, om maar in termen te spreken. Ten eerste hebben we veel geleerd van onze eerste kamers. Ten tweede is er in escape room wereld inmiddels het een en ander veranderd. Het niveau is in relatief korte tijd erg omhoog gegaan. Hier konden we natuurlijk niet uitblijven.

Het grootste verschil is dat waar we eerst gebruik hebben gemaakt van voormalige koelcellen in een schip, we nu een heel ander decor moesten bouwen. Daarnaast zijn we erg gegroeid wat  betreft techniek in de kamer.”

Heb je tips aan andere eigenaren?

“Wat ik zelf zo leuk vind aan deze business, is dat escape rooms geen concurrenten van elkaar hoeven te zijn. Mijn tip aan eigenaren is om dit te omarmen. Gelukkig zie ik dit al veel gebeuren. Je kennis delen is in mijn optiek niet perse jezelf in de vingers snijden. Je raakt je authenticiteit daardoor niet kwijt.”

Zijn er nog dingen die je graag zou willen vertellen over jouw escaperoom?

“Voor de Metro zijn we een samenwerking aangegaan met de RET, het Rotterdamse metrovervoersbedrijf. Dit maakt de escape room extra bijzonder omdat we gebruik maken van échte onderdelen van de Rotterdamse Metro. Ook is er veel kennis met ons gedeeld om ons te helpen het spel nog realistischer te maken. We zijn erg trots op het resultaat!”

Meer informatie over ss Rotterdam.

Karin Goumans
Karin Goumans
Eigenaar en blogger op Escape Rooms Nederland. Ik heb meer dan 50 escaperooms gespeeld en speelde mijn eerste in 2015. Kan er geen genoeg van krijgen. Ik hou vooral van samenwerkpuzzels. Uitdagingen pak ik met beide handen aan en ben een echte doorzetter. Ik ben erg creatief en hou van schilderen.

Wekelijks onmisbaar escaperoom nieuws in jouw inbox

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    Pin It on Pinterest