Escape Rooms Nederland

Interview met Gloeidraad, escaperoom puzzel-ontwerpstudio uit Nederland

Op de escaperoom conferentie Up The Game in april hebben we Raymond Reints, eigenaar van Gloeidraad, gesproken. Gloeidraad is een van de bedrijven in Nederland die puzzels voor escaperooms maken. Ze noemen zichzelf een escape room puzzel-ontwerpstudio, gespecialiseerd in de creatie van technologische enigma’s. De missie van elke puzzel van Gloeidraad is een magische verbinding tussen gameplay en omgevingen in escaperooms te realiseren. Helaas hadden de heren geen echte puzzels bij zich om het daadwerkelijk te proberen. Toch hebben we ze even aan de tand gevoeld over hun bedrijf en hoe ze tegen escaperooms in het algemeen aankijken. Ze hebben inmiddels al meer dan 30 escape room puzzels gerealiseerd voor verschillende escaperooms in Nederland. Waaronder voor beide escaperooms van Sherlocked in Amsterdam.

Waarom heten jullie eigenlijk Gloeidraad?

“Toen de gloeilamp voor het eerst werd uitgevonden (in de tijd dat het nog werkte met gloeidraad) was het magie voor mensen. Stel, je hebt nog nooit van je leven een lamp gezien, en ziet voor het eerst het gloeidraad van een lamp licht geven. Mensen moeten in extase zijn geweest van het effect. Dat is precies wat we willen bereiken met alle puzzels en rooms die we maken; magische ervaringen waarin technologie de katalysator is voor verwondering.”

Wat maakt Gloeidraad, Gloeidraad?

“Onze passie en specialiteit is de creatie van magische ervaringen. Dat doen we door technologische puzzels en complete escape rooms te ontwerpen en ontwikkelen. Binnen escape rooms zetten we technologie in om ervaringen unieker en spelersbelevingen rijker te maken. Bij het maken van iedere puzzel, hechten we waarde aan betrouwbaarheid, esthetiek en een betekenisvolle toepassing.” We gaan altijd er voor om een wow-moment te creëren.

Hoe creer je een wow-moment met puzzels?

Begin met het soort ervaring die je wilt maken (escape the room / heist variant) en bedenk vervolgens het verhaal en de thematiek. Dit biedt een perfect startpunt om een ervaring te maken die aan alle kanten ‘logisch’ aanvoelt voor spelers. In plaats van een kamer met puzzels, maak je zo een kloppende, allround ervaring. Speel ook met de spanningscurve: in horror-films wordt dit heel goed gedaan; op een goede wijze de spannende, intense momenten afwisselen met rustige momenten, waardoor spelers weer even tot rust komen. Dit wordt gedaan omdat het menselijk brein ontzettend adaptief is snel went aan een nieuw niveau van spanning. Wanneer er dus weinig wordt gewisseld met het spanningsniveau wordt het dus steeds lastiger om dit te overtreffen. Zorg ervoor dat de intense momenten op hun beurt aan gaan voelen als echte ‘wow-momenten’ door spelers te overvallen met zo veel mogelijk veranderingen die inspelen op zicht, geluid en mogelijk geur.

Wat maakt Gloeidraad zo bijzonder?

“Wat ons bijzonder maakt, is dat onze puzzels altijd one-of-a-kind zijn; je vindt er slechts 1 van op de wereld. Dat doen we omdat we het belangrijk vinden dat puzzels authentiek en ervaring uniek moeten blijven. Mensen bezoeken escape rooms immers om een unieke ervaring te krijgen die ze in het ‘echte leven’ nooit zouden kunnen krijgen. Er zijn momenten waarop we onszelf daarmee in de vingers snijden. Zo had ik laatst een escape room eigenaar aan de telefoon, die me een idee voor een puzzel uitlegde met de vraag of we dit konden maken. “Ja” zei ik, “We hebben de skills om de puzzel te maken, maar het probleem is dat we precies deze puzzel al eens hebben gemaakt voor een andere eigenaar.” Maar ondanks dat het in dit soort gevallen lastig kan zijn, merken we ook dit voor veel escape rooms de reden is dat ze juist met ons willen samen werken; we maken puzzels die niemand anders heeft.”

Noem eens een project waar je met Gloeidraad erg trots op bent

Een jaar geleden kreeg ik een telefoontje van Rik Stapelbroek, CEO van Real Life Gaming. Hij had eerder van ons gehoord van andere escape room eigenaren en wilde een futuristische escape room maken voor een bedrijf die door groepen van 12 spelers gespeeld kon worden. De room moest packed met technologische puzzels zijn en moest beschikken over een overkoepelend hoofdsysteem met controlepaneel. Rik voegde er subtiel aan toe: “ik heb het radicale idee om dit binnen een maand te realiseren en ik wil dat jullie alles maken voor de room wat met elektronica te maken heeft”. Om een indicatie te geven: normaal kost het maanden om zoiets te maken, maar we hadden het gevoel dat dat het ons moest lukken. Na een maand lang, gevuld met 75 urige werkweken, ging de room open, werkte alles vlekkeloos en kwamen er waanzinnig goede reacties van spelers. Sindsdien hebben we nooit een telefoontje ontvangen over iets wat kapot is gegaan. Dus ja, daar ben ik erg trots op.”

Hebben jullie tips voor andere die puzzels willen leren bouwen?

We zijn actief in de industrie vanaf het begin van escape rooms in Nederland (nu ongeveer 3,5 jaar). Sinds toen is het continu een leerproces geweest over het gebruik van componenten, materialen en de meest optimale methodes om ze te combineren. Nog elke dag leren we nieuwe dingen, maar tot op zover zijn dit onze grootste leerpunten:

Er zijn nog genoeg andere dingen, maar deze punten mag je zeker als aspirant puzzelbouwer niet over het hoofd zien.”

Gloeidraad is inmiddels weer bezig met nieuwe puzzels. Helaas willen ze nog niet vertellen aan wat voor puzzels. We zijn in ieder geval erg benieuwd en zitten wat betreft visie over beleving en kwaliteit van puzzels perfect op 1 lijn. Neem vooral contact met ze op als je een van de puzzels van Gloeidraad in je escaperoom zou willen zien pronken.

Mobiele versie afsluiten