Online escape room ‘Escape Deapp’ moet afleiding in het verkeer voorkomen

september 27, 2021 | Nieuws | Karin Goumans

Gebruik jij je telefoon in de auto of op je fiets? En denk je dat dit wel ‘kan’ of dat dit je wel ‘lukt’? Afleiding in het verkeer onder jongeren is nog steeds een heel erg groot probleem in Nederland. Om dit probleem bij de bron aan te pakken, heeft jongerenorganisatie TeamAlert een nieuwe online escaperoom ontwikkeld: Escape Deapp. Deze online escaperoom leert jongeren om op een bewuste manier om te gaan met hun telefoon.

Invoering appverbod 2019

Ondanks de invoering van het appverbod op de fiets in 2019, gebruiken jongeren nog steeds vaak hun smartphone tijdens het fietsen of in het verkeer. Uit recent onderzoek van Interpolis onder middelbare scholieren blijkt dat bijna twee derde van hen regelmatig hun telefoon op de fiets gebruikt, om bijvoorbeeld een berichtje te sturen. 80% van hen vindt smartphonegebruik in het verkeer geen probleem en bijna de helft van de jongeren vindt dat zij veilig kunnen fietsen, terwijl ze met hun telefoon bezig zijn.

Dit onderzoek bevestigt het beeld dat TeamAlert heeft over afleiding in het verkeer onder jongeren. Zij zijn zich niet goed bewust van de risico’s die smartphonegebruik op de fiets met zich meebrengt, terwijl afleiding een veelvoorkomende oorzaak is van verkeersongelukken.

Doel van deze online escape room

HOUD JIJ DE LANCERING VAN DEZE ALLESVERWOESTENDE APP TEGEN?

In “Escape Deapp” moeten jongeren binnen een bepaalde tijd puzzels en raadsels oplossen om de lancering van het nieuwe socialmediaplatform “Deapp” tegen te houden.

Het doel van de online escaperoom is dat jongeren de sociale druk en automatisme om op hun telefoon te kijken leren te weerstaan. Zo ervaren de jongeren gedurende het spel wat afleiding met je doet en leren ze over de termen FOMO (Fear of missing out), JOMO (Joy of missing out. Genieten van het feit dat je er even niet bij bent) en MONO (met 1 ding tegelijk bezig zijn).
In de puzzels verschuilen verschillende opdrachten met verkeersonderwerpen omtrent afleiding. Zo trainen de jongeren tijdens een korte film met ervaringselement het weerstaan van afleiding. Alleen als het ze lukt om de afleiding te weerstaan, achterhalen zij de code. De code die nodig is om één van de puzzels te kraken!

De escaperoom is succesvol wanneer alle puzzels zijn opgelost en de lancering van de allerverwoestende app is tegengehouden. Als afsluiting volgt er een nabespreking samen met de jongerenvoorlichter. Hierbij zorgt het gedragsmechanisme transfer ervoor dat de jongeren de kennis uit de escape room meenemen in het echte leven.

Twee speelscenario’s

Dit project heeft twee speelscenario’s:
1. De jongerenvoorlichter begeleidt op afstand digitaal het project.
2. De jongerenvoorlichter komt naar de school en begeleidt het project in de klas. In beide scenario’s wordt de escape room online gespeeld.

Door middel van deze twee scenario’s kan TeamAlert jongeren altijd blijven bereiken, ook in tijden van pandemie.
Ben je nu nieuwsgierig geworden en wil je onderzoeken wat TeamAlert voor jou kan betekenen? Of ben je overtuigd en wil je dat ze langskomen? Stuur ze een bericht en ga de strijd aan tegen deze allesverwoestende app!

Alle workshops van TeamAlert zijn wetenschappelijk onderbouwd en bevatten verschillende bewezen effectieve gedragsmechanismen die aansluiten op de motieven van het gedrag. Met als doel ervoor zorgen dat alle jongeren veilig thuiskomen!

Karin Goumans
Karin Goumans
Eigenaar en blogger op Escape Rooms Nederland. Ik heb meer dan 50 escaperooms gespeeld en speelde mijn eerste in 2015. Kan er geen genoeg van krijgen. Ik hou vooral van samenwerkpuzzels. Uitdagingen pak ik met beide handen aan en ben een echte doorzetter. Ik ben erg creatief en hou van schilderen.

Wekelijks onmisbaar escaperoom nieuws in jouw inbox

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    Pin It on Pinterest