Review Escape Room The Movie

december 27, 2017 | Reviews | Mike van Hoenselaar 3 Comments

‘Omdat haar vriendje Tyler dertig wordt, geeft Christen hem een ongewoon cadeau: toegang tot een mysterieuze escape room. Samen met vier vrienden gaan ze naar binnen, waar ze oog in oog komen te staan met bizarre kamers. Als ze vooruitgang willen boeken en niet meer opgesloten willen zitten, moeten ze lastige puzzels oplossen. Maar dan verdwijnt Christen en ziet Tyler haar op een videomonitor – naakt en gevangen in een kooi. Het wrede spel neemt al snel een dodelijke wending, waardoor Tyler het vermoeden krijgt dat ze niet allemaal levend en wel zullen ontsnappen.’

Escape Rooms Nederland kon de verleiding niet weerstaan en is Escape Room de film in de bioscoop gaan kijken. Niet te verwarren met de andere film Escape Room. Ja je leest het goed, er zijn 2 films in hetzelfde jaar uitgebracht met dezelfde naam. Hieronder volgt een review van Escape Room waarbij het om een verjaardagscadeau gaat. De andere film gaat over een vloek op een kistje. Een nog veel slechtere film trouwens. Oeps, heb ik al verklapt wat we van Escape Room vonden ;).

Escape Room de film

De film begint met het introduceren van de personages. Een vrij rijkeluis vriendengroep die hun handen niet omdraaien voor wat flessen champagne tijdens het diner.  Chirsten, de vriendin van de jarige Tyler, geeft tijdens dit diner haar vriend en vriendengroep een escape room cadeau.
Na het gezamenlijke verjaardagsdiner gaan ze met zijn allen naar de escape room. Ze worden opgehaald door een geblindeerd zwart busje zodat ze niet weten waar ze naartoe gebracht gaan worden.

Het blijkt dat ze online is uitgekozen om deze escaperoom te spelen. Ze heeft gezocht naar een spannend verjaardagscadeau voor haar vriend Tyler. Ze heeft een uitnodiging ontvangen in de vorm van een kubus. Als ze eenmaal bij de escape room arriveren worden ze geblinddoekt door Chirsten. Ze worden uiteindelijk ‘wakker’ in verschillende kamers. Chirsten is nergens in de escape room te bekennen. Waarom speelt ze het spel niet met haar vrienden mee? Waarom heeft ze haar vrienden hier mee naar toe genomen?

Iedereen denkt dat het een spannend spel is wat ze gaan spelen. ‘It’s all part of the game’  wordt er constant gezegd. Ze beginnen langzaam te zoeken naar sleutels, puzzels of aanwijzigingen om de kamer uit te komen waarin ze wakker zijn geworden. Uiteindelijk word er duidelijk dat dit allemaal de werkelijkheid is en dat dit geen spel is wat ze aan het spelen zijn. De tijd tikt weg. In de film maar ook in de bioscoop.

Escape Room onder de loep

We merken weinig angst of emotie in de personages van deze film. Het is niet geloofwaardig. Vooral Chirsten speelt erg ongeloofwaardig. Wij vonden dat de film zich te traag opbouwde. Het acteertalent was slecht en niet geloofwaardig. Het talent wat je van een gemiddelde horrorfilm mag verwachten.

Veel belangrijker is hoe de rol van de escaperoom terugkomt. Het beeld wat we tegenwoordig hebben van een escape room kwam voldoende aan bod. Met een groep mensen in een ruimte opgesloten worden en door het oplossen van diverse puzzels, samenwerken een weg naar buiten vinden. Dit is allemaal terug te zien in de film. Alleen de rol van de escaperoom is zo minimaal. Verderop gaan we dieper in de waarom, maar dan moeten we daar spoilers bij geven.

Al met al zouden we deze film niet aanraden om te kijken, al zeker niet in de bioscoop en geven we jullie als advies beter een echte escape room te spelen!  😉

We zijn erg benieuwd wat jullie van de film vonden. Laat dat vooral weten.

! SPOILERS ! Hierna volgen spoilers. Let dus op als je Escape Room nog wilt zien dat je dit niet gaat lezen. ! SPOILERS !

Oordeel over Escape Room

Escape Room gebruikt een verhaallijn die we al in heel veel films tegen zijn gekomen. Eigenlijk geen spoiler, omdat het in trailer ook al duidelijk wordt. Er is iemand met een grudge op Chirsten en daar moeten zij en haar vrienden voor boeten. Het heeft heel erg wat weg van Saw, en voor ons gevoel biedt het ook niks meer dan wat je in Saw al gezien hebt. We snappen wel, waarom Lionsgate dit een interessant concept vond, alleen hebben ze hier de plank wel mee misgeslagen. Het plot komt heel sterk overeen met Pretty Little Liars trouwens.

Het verhaal is echt flinterdun. Er wordt totaal geen reden gegeven waarom nou juist zij het doelwit is. Sowieso leer je ook onvoldoende over haar qua achtergrond om maar een grijntje sympathie op te kunnen brengen. De andere spelers zijn echt materiaal om in de eerste minuten gespiest te mogen worden. Zo erg.

De puzzels in de escaperoom zijn wel creatief. Sommige erg basic, zoals schilderijen op volgorde hangen of de juiste krant vinden, maar het geeft wel de diversiteit van puzzels leuk weer. De stoompijp met het gas is natuurlijk geen leuke puzzel, maar de wijzers van 2 klokken een sleutel maken om een deur te openen weer wel. Wat ons opviel is dat maar 1 persoon van de hele groep alle puzzels oploste en ook elke keer binnen 1 minuut. Geen echt denkwerk was te zien. Iets dat in een echte esscaperoom heel anders gaat.

Als de film begint zie je een kerel die een keuze moet maken uit 2 sleutels (goud en zwart). In een echte Saw sfeer. Hij kiest uiteindelijk de verkeerde en wordt in zijn hand gespiest waarna hij in 1 minuut sterf aan het vergif dat er op de spies zat. Waarom? Er wordt geen duidelijkheid over gegeven. Deze killer bouwde dus net als in Saw complete kamers om zijn slachtoffers te laten lijden. Motief ontbreekt alleen vinden wij. We vinden het opmerkelijk dat je daar een hele escaperoom voor gaat bouwen. Die link was in Saw een stuk duidelijker. De rol van de escaperoom, waarbij het verder gaat dan een kamer met 1 puzzel om jezelf te bevrijden zoals in Saw, ontgaat ons.

Die Chirsten zit ook naakt in haar kooi. Waarom? Zodat als ze uit die bus kan ontsnappen dat ze naakt door Los Angeles moet rennen? Dat ze haar ware ik onder ogen moet komen en daarvoor in een kooi moet zien hoe haar vrienden het lootje leggen? Die eindpuzzel dan. Spaar de ander of jezelf buttons. Als ze beiden zichzelf hadden gedaan was hetzelfde gebeurd als nu. Nu koos zijn voor hem, hij koos voor zichzelf. De enige optie was als hij Save Her en zij Save me had gekozen dat ze had kunnen ontsnappen? De uitkomst dat hij 2 spiezen door zijn borst krijgt is ons ook onduidelijk (en daarna nog zeker 30s leeft :s). Er wordt in de film helemaal geen reden gegeven waarom haar vrienden haar niet zouden moeten. Vragen, vragen, vragen.

Wie zit er dan achter deze hele puzzelhorror? Enige dat je uiteindelijk ziet op de camerabeelden is dat deze persoon niet alleen meekijkt naar de escaperoom, maar ook naar een kinky feestje waar iedereen in lingerie loopt. Is Chirsten daar geweest en heeft ze niet gedaan wat er van haar gevraagd werd? De vriendin die niet mee ging naar de escaperoom had een zelfde masker bij. Heeft zij er iets mee te maken? Zij was behoorlijk beschonken tijdens het diner. Verwachten we niet.

We liepen de bioscoop uit, keken elkaar aan en ik zei “Als groepen met zoveel vraagtekens je escaperoom uitlopen is dat een heel slecht teken. Deze escaperoom mag heel snel haar deuren sluiten.”

Keuringsdienst van Kamers heeft meer reviews geschreven over verschillende escaperooms. Bekijk alle Keuringsdienst van Kamers reviews