Review spel Escape The Room van Thinkfun

december 11, 2016 | Reviews | Mike van Hoenselaar

escape-the-room-spel-thinkfun-bordspelWat doe je als Escape Rooms onwijs populair zijn, het zaterdagavond is, je met 3 vrienden bent, maar géén Escape Room hebt geboekt? Dan waag je je aan het Escape Room (bord)spel! In deze review lees je alles over het spel: het verhaal, de moeilijkheidsgraad, de plus- en minpunten, onze conclusie en waar je het spel kunt bestellen.

De doos gaat open

escape-the-room-spel-thinkfun-bordspel-2Het is kwart voor tien ‘s avonds als we ons tweede biertje bestellen en de doos op tafel komt. We spelen Escape The Room: Mystery at the Stargazer’s Manor. We zijn na al die kamers natuurlijk gewend aan het concept ‘Escape Room’ en wat ons betreft is zoiets niet in een doos van 50x80cm te proppen. Of toch wel…?
Zodra we de doos openen zien we een 5-tal enveloppen en een draaischijf, waarmee -zo blijkt na het lezen van de handleiding- de sloten van de enveloppen opgelost moeten worden. Op de één of andere manier hadden we een bordspel verwacht, maar het spel bestaat uit slechts 5 enveloppen.

Het verhaal

escape-room-bordspel-thinkfun
Het verhaal gaat over een astronoom wiens vrouw verongelukt is. De astronoom heeft zichzelf in de nesten gewerkt, en het is aan ons om hem te redden. Of, is dit slechts schone schijn?

Eenmaal begonnen blijken de enveloppen een leuke insteek te zijn. Ze passen goed bij het verhaal, en de manier van puzzelen vinden we erg leuk bedacht. Ook de dingen die we in de enveloppen vinden kloppen en zijn leuk. En, Als je ‘n beetje inlevingsvermogen hebt kun je met de stukken verhaal die je in de enveloppen tegenkomt, jezelf daadwerkelijk in de grote, verlaten villa van de astronoom wanen.

Moeilijkheidsgraad

Puzzel-technisch is het niet héél uitdagend; een gemiddelde Escape Room is toch even iets moeilijker, maar dat komt denken wij door het feit dat je nu rustig in een kroeg zit, en niet rondrent door de kamer. Daarnaast schijnt het spel gemaakt te zijn voor 2-12 personen. Ons advies? Ervaren Escapers spelen dit met 2-3 personen en de niet-ervaren Escapers met 3-4 personen. Dit, aangezien de puzzels erg lineair zijn, waardoor je met z’n drieën (in ons geval) zit te puzzelen op één envelop. Wij vragen ons dan ook af wat voor ‘n chaos het gaat worden als je 12 meningen en 24 handen hebt die allemaal op één zijde van een envelop bezig zijn.

Extra dimensie

escape-room-bordspel-thinkfun-3
Een leuke bijkomstigheid bij dit spel is de extra content die je online kunt vinden. Als je vastloopt kun je er hints vragen (in 3 stadia; cryptische omschrijving, directe vraag & het antwoord) en er is een Spotify-playlist beschikbaar met achtergrondmuziek. We zaten in een kroeg, dus de Spotify-playlist hebben we niet gebruikt, maar we kunnen ons goed voorstellen dat ‘t van toegevoegde waarde kan zijn als dit thuis door je stereo-installatie klinkt als je het spel speelt.

Plus en minpunten

Let er wel op dat je het spel slechts één keer kunt spelen, maar dat geldt voor een Escape Room meestal ook. Plus, voor de prijs van een gemiddelde Escape Room kun je vijf van dit soort spellen spelen. Een goede tip; laat het spel als je klaar bent achter in de kroeg voor een andere vriendengroep, of geef ‘m zelf weg aan vrienden of bekenden.

Verbeterpunten

Qua verbeterpunten zien we nog kansen liggen bij de beleving; dat is in een Escape Room namelijk de helft van de kamer, en dat mis je hier wel. Als de ontwikkelaar van het spel nou een app zou hebben die synchroon loopt met de fase waarin je je bevindt, zou dat al veel doen met de beleving. Zo kun je de muziek en geluidseffecten natuurlijk afstemmen per kamer waar je ‘doorheen loopt’. Nóg een stap verder zou natuurlijk een integratie met eventuele Philips Hue-lampen zijn die in je woonkamer hangen. Deze lampen reageren op gebeurtenissen in een app, waardoor je toch die beleving enigszins meemaakt.
escape-room-bordspel-thinkfun-2

Conclusie

Al met al hebben we ons zeker vermaakt met dit spel, en is het een goede vertaling van een Escape Room, voor zover dat mogelijk is in de vorm van vijf enveloppen. De prijs van 24,99 klinkt duur voor iets dat je maar eenmalig kunt gebruiken, maar als je het afweegt tegen een Escape Room die je maar één keer kunt spelen, valt het best mee.

Samenvatting spel en bestelinformatie

• Productomschrijving: Een mysterieus interactief partyspel.
    We schrijven 1869. Een beroemde astronoom, die in de Stargazer Manor woont, is van de aardbodem verdwenen. Het is nu aan jou en je vrienden om aanwijzingen te vinden, problemen op te lossen, de astronoom te redden en zien weg te komen uit de kamer voor de tijd op is! Dit superspannende partyspel is uniek! Het biedt alle spanning van de typische ‘Escape the Room’-spelletjes en activiteiten, maar dit spel kun je gewoon bij je thuis spelen zonder dat er echt iemand in een kamer moet worden opgesloten. Kunnen jullie het mysterie ontrafelen en de astronoom redden?
  • Aantal personen: 2-12 personen
  • Leeftijd: 10+
  • Speeltijd: 90 minuten