Review: Mysteryhouse Valkenburg: The Zodiac Letter

januari 5, 2016 | Reviews | Mike van Hoenselaar

Begin oktober. Samen met een vriendin lekker een weekendje weg naar Valkenburg ter ere van mijn verjaardag. Veilig aangekomen daar, ingecheckt, hapje gegeten en toen even Valkenburg in om het dorpje even te verkennen. Wat voor spannends is hier te doen? Tot onze grote verrassing bleek de escaperoom Mystery House op steenworp afstand van ons hotel te zitten. ‘Wow, gaaf!’ dachten we. Die uitdaging willen we wel aangaan samen. We hebben ieder al 5 escaperooms eerder gespeeld.

Mystery House is gevestigd in de oude bioscoop van het pittoreske Valkenburg. De Escape Rooms in het Mystery House zijn elk gebaseerd op oude films, die als vloek in de bioscoop achtergebleven zijn. Elke kamer heeft een eigen thema, een eigen verhaal, en een eigen oplossing. Ze bieden 3 verschillende kamers aan. The Zodiac Letter, The Lost Flight en The Master Mind Room ( The Master Mind kamer is voor enkel 1 persoon te spelen).

Wij kozen al snel voor The Zodiac Letter. Lekker spannend verhaal, daar houden we wel van. De escaperoom gaat over de seriemoordenaar The Zodiac Killer die iedereen wel kent, bekend van de brieven met “This is the Zodiac speaking…”.

13 oktober 1969. Op de redactie van de San Francisco Chronicle is het opeens muisstil. Er is er weer een.. Bij het openen van de envelop valt er een stukje stof op de grond. Alle ogen zijn gericht op het met bloedvlekken doordrenkte lapje t-shirt, dat de lugubere tekst verraad die volgen gaat. De hoofdredacteur schraapt zijn keel en begint de brief met trillende handen voor te lezen…

De Zodiac Killer is de codenaam van een vermoedelijk jarenlang actieve seriemoordenaar uit de jaren ’70. Vermoedelijk, want tot op de dag van vandaag is de identiteit van de Zodiac Killer nog steeds onbekend.. Maandenlang stuurde hij of zij raadselachtige brieven naar de pers in Californië. Brieven vol gruwelijke beschrijvingen van moorden die al uitgevoerd waren, of die nog zouden volgen… Vreemde, mysterieuze berichten met vrijwel onmogelijk op te lossen cryptogrammen, waarvan er zeker één tot op de dag van vandaag nooit opgelost werd.. Allemaal van een ogenschijnlijke afzender: de Zodiac. Durf jij The Zodiac Letter te openen?

Beleving (10/10)

We hebben de kamer met 2 personen gespeeld en zijn er helaas niet met succes uitgekomen. Van te voren werd eigenlijk al benoemd dat met 2 personen het wel erg krap zou worden en dat was ook echt zo. We hebben zelf deze keuze gemaakt om toch samen de uitdaging aan te gaan.

De beleving werd er echter niet minder om. Vanaf het begin tot aan het einde was het griezelen. We werden door de gastheer helemaal in het verhaal gezogen. Zijn beroep als acteur kwam goed van pas. Wat een held deze man. Zijn mimiek, hoe hij het verhaal vertelde, helemaal top!! We zijn verschillende keren geschrokken door de elementen die in de kamer zaten. We konden er wel om lachen, vooral omdat het helemaal paste in de sfeer die er was neergezet.

Kwaliteit (8/10)

De kwaliteit van The Zodiac Letter was helemaal prima. Het verhaal speelde zich af in 1969 en dit was ook goed neergezet. Alles was hierop aangepast waardoor de sfeer echt te voelen was. De meubels in de kamer waren beetje oud en viezig wat weer helemaal paste in het verhaal. 1 slotje werkte op een gegeven moment niet en dit werd meteen gezien en op geanticipeerd. Heel fijn. De tijd werd stopgezet, we werden geholpen en we konden meteen door. Omdat het meteen werd opgelost werd je niet uit de sfeer of het verhaal gehaald.

Puzzels (8/10)

We zijn niet ontsnapt uit de kamer, maar dat kwam niet omdat de puzzels niet goed in elkaar zaten. We waren maar met z’n tweetjes zoals ik eerder benoemde en daardoor te weinig tijd. Er is veel variatie gestopt in het maken en bedenken van de puzzels. Soms zelfs zo voor de hand liggend dat je het niet eens ziet. Well done!

Service (10/10)

De service was top. We werden hartelijk ontvangen en voelden ons meteen welkom. Een hele ongedwongen en vriendelijke sfeer hangt er. Alsof je er al vaker komt, zo voelde het. We kregen een drankje aangeboden vooraf aan de uitdaging. Je kunt er aan de bar zitten of je kunt in een zithoekje gezellig je drankje nuttigen.

De escaperoom van Mystery House is prima te bereiken en bevind zich in het hartje centrum van Valkenburg. Ze hebben vooraf aan de straat een fiets met daaraan een bordje neergezet dat ze in die straat te vinden zijn. Makkelijker kan het niet.

Eindoordeel review (9/10)

Echt een super ervaring bij Mystery House in Valkenburg. We hebben ons super vermaakt en ik zou zo weer terug gaan om de andere kamers te spelen. The Zodia Letter is echt een aanrader!

Meer informatie over Mystery House in Valkenburg en de escaperooms op die locatie.