Review The Maxx in Veenendaal

juli 10, 2018 | Reviews | Mike van Hoenselaar

In juni stond er een hele dag escape rooms spelen op de planning waarvan het hart van een escape fanaat harder gaat kloppen. Halverwege stopte we bij The Maxx in Veenendaal. Het beste FEC van 2017 vinden we op de website. Dit zou dus de ultieme plek voor avontuur en ontspanning, voor zowel kleine als grote gezelschappen moeten zijn. Je kunt bij de Maxx o.a. karten, trampoline springen, lasergamen, glowgolfen, poolen, relaxen in het horecaplein en natuurlijk één van de escape rooms spelen.  Bij Escape room Veenendaal The Maxx hebben ze een verscheidenheid aan escape rooms (te weten: klassieke escape rooms, een battle room en flashcape rooms). De flashcaperoom is uniek in Nederland zover wij weten. We hebben het genot gehad om alle variaties te mogen spelen. We vertellen iets over onze ervaring.

Flashcaperoom ‘duur feestje’

Wil je proeven wat escapen is dan is de flashcape room de uitkomst! Deze kamers vereisen teamwork en zijn intens en zenuwslopend. Vooral het intense en zenuwslopende hebben wij ervaren, daar je welgeteld maar 15 minuten hebt om te ontsnappen. Wij waren erg benieuwd naar dit concept gezien de meeste rooms een uur of langer duren en het heeft onze verwachting overtroffen.

Gezien de kortere tijd is er geen verhaallijn en kan beter gesproken worden over een thema in de kamer. Echt ontsnappen doe je dan ook niet, maar je lost puzzels op en vindt daardoor een eindcode om de deur mee te openen. Het is veel meer een race tegen de klok in vergelijking met de klassieke kamers, waardoor iedereen vanaf de start gefocust en ready-to-go is. Het geeft een ‘opschieten’ effect al direct bij de start van de kamer. Er waren genoeg puzzels voor iedereen, die voldoende uitdaging boden. Met vier ervaren escape room spelers waren we snel ontsnapt. Ervaren escape room spelers kunnen deze kamers prima met zijn tweeën spelen. Voor minder ervaren spelers is er genoeg te doen in de kamer voor vier personen. Daarbij kan nog gezegd worden dat men per persoon een klein bedrag betaald, waardoor het qua prijs ook aantrekkelijk is om de kamer met zijn tweeën te spelen.

Kortom…
We hebben gemerkt dat deze flashcape rooms zeer geslaagd zijn voor de setting waar Escape room Veenendaal The Maxx zit. Hierdoor is het mogelijk om tussen twee potjes poolen een flashcape room te spelen. Ben je bij The Maxx, dan zouden we je aanraden om een kamer mee te pakken!

Factlist flashcaperoom Duur feestje

Locatie

ParkeergelegenheidEigen terrein, gratis
RolstoeltoegankelijkJa
Sanitaire voorzieningenJa

Service

HorecavoorzieningJa
Voor- en na zitgelegenheidJa
HerinneringJa

Escape room

Fysieke elementenNee
Rolstoeltoegankelijk Nee, de kamer is te klein om goed te maneuvreren

Doelgroep

FamilieEr is voor iedereen iets te doen
VriendengroepJa
BedrijfsuitjeJa
TeambuildingJa, niet noodzakelijk maar gezien het korte tijdsbestek is samenwerking gewenst
Escape room junkiesJa, dit is een hele andere beleving dan je gewend bent
KinderenNee, voor volwassenen of jeugd vanaf 16 jaar

Battle Room Indiana Jones

Wij gingen de strijd aan in de Indiana Jones The Battle escaperoom. Dit zijn 2 identieke escaperooms (wij noemen dit battle rooms) die gebouwd zijn voor 2 teams die binnen 25 minuten er uit moeten komen. We waren met z’n drieën en de andere groep was met zijn vieren. Enthousiast als we waren, dachten we wel even dat we dit gingen winnen. En dat ging in het begin ook erg goed, de puzzels losten we best snel op. Doordat er lampjes gingen branden bij elke opgeloste puzzel, konden we de andere groep in de gaten houden en we liepen voor. Maar we struikelden net voor de finish, de laatste puzzel was een echte doordenker. Doordat het een battle was, kregen we geen hints en slaagden we er niet in om de laatste puzzel te kraken. We mochten de kamer wel afmaken met hulp van het andere team.

Jammer dat beide groepen erg lang op de laatste puzzel bleven steken. Je komt er als 1 groep met een onbevredigend gevoel uit omdat de rest van de puzzels wel als speer gingen. De aankleding van de kamers sluit goed aan bij het thema. Het was zeker een leuke ervaring om tegen een ander team te strijden. Overall viel deze beleving wel tegen, dit kwam doordat de diversiteit en kwaliteit van puzzels beter had gemogen.

Factlist Battle Room Indiana Jones

Locatie

ParkeergelegenheidEigen terrein, gratis
RolstoeltoegankelijkJa
Sanitaire voorzieningenJa

Service

HorecavoorzieningJa
Voor- en na zitgelegenheidJa
HerinneringJa

Escape room

Fysieke elementenNee
RolstoeltoegankelijkJa

Doelgroep

FamilieJa, wel vanaf 16 jaar
VriendengroepJa, zeer geschikt om even tussen door te doen met een groep vrienden
BedrijfsuitjeJa, in combinatie met karten, lasergamen of glowgolfen
TeambuildingJa, doordat je 2 kamers tegen elkaar speelt
Escape room junkiesNee, te groot verschil met andere kamers
KinderenVanaf 16 jaar, dus niet echt een kinderescaperoom

Escape Room Prison Break

Naast the battle room en de flashcape rooms zijn er ook maar liefst 4 ‘klassieke’ escape rooms met een duur van 60 minuten. Na binnenkomst bij het grote horecaplein waren we erg benieuwd naar de escaperoom, mede doordat er op Escape Rooms Nederland nog geen reviews achter gelaten zijn. Aan het enthousiasme van het personeel kon het in ieder geval niet liggen. Wij werden hartelijk en enthousiast onthaald.

De kamer

Wij hebben Prison Break gespeeld. Anthony Skape heeft, met hulp van binnenuit, weten te ontsnappen uit de beruchte Bronx gevangenis. Het is de bedoeling om undercover in de gevangenis er achter te komen wie Skape’s partner in crime is geweest. In de kamer wordt het verhaal via een tablet verteld, waarbij het geluid aan de zachte kant is (maar dit kan gemakkelijk opgelost worden met een versterker). Op deze tablet kun je zelf op de hintknop drukken. Je krijgt dan een hint in willekeurige volgorde en heeft dus mogelijk geen betrekking op de puzzel waarin je vastloopt. Daarnaast kan je ook via een telefoon ook om hints vragen.

Het thema en de puzzels zijn, zoals op de website ook vermeldt, gericht op volwassenen (of jongeren vanaf 16 jaar). In de kamer hadden wij een kapot attribuut, waardoor de spelleider in de kamer moest komen om een sleutel te komen geven. Dit haalde ons helaas uit onze spelbeleving. De puzzels waren niet allemaal in het thema en de eindpuzzel nam veel tijd in beslag. Ons inziens is dit op te lossen door de eindcode uit meerdere puzzels te laten bestaan, waar de ruimte zich zeker voor leent.

Je betaald in deze kamer per persoon, maar wel vanaf vier personen. Het maximale aantal is zes personen. Bij grote groepen (en zeker bij meer ervaren groepen) kan de kans bestaan dat niet iedereen iets te doen heeft, vooral bij de eindpuzzel. Het toevoegen van enkele puzzels, zoals eerder genoemd, kan bijdragen aan meer spelgenot en de spelbeleving. Gelukkig hebben we de partner in crime kunnen achterhalen en zijn we ontsnapt met een nieuw maandrecord!

Factlist Escape Room Prison Break

Locatie

ParkeergelegenheidEigen terrein, gratis
RolstoeltoegankelijkJa
Sanitaire voorzieningenJa

Service

HorecavoorzieningJa
Voor- en na zitgelegenheidJa
HerinneringJa

Escape room

Fysieke elementenJa
RolstoeltoegankelijkNee

Doelgroep

FamilieJa
VriendengroepJa
BedrijfsuitjeJa
TeambuildingMinimaal
Escape room junkiesNee, te weinig uitdaging en techniek

Missie en visie

De missie van Escape room Veenendaal The Maxx is om zo veel mogelijk mensen een positieve ervaring te bieden met escape rooms (lees: te ontsnappen) en richt zich op grote gezelschappen zonder al te veel escape ervaring. Het slagingspercentage is daardoor hoog. De ervaren escape room speler kan daardoor wat uitdaging missen.

Kortom…

In de setting van The Maxx is het te begrijpen dat men zich richt op klanten die voor het eerst kennismaken met het spelen van een escaperoom en dat zij graag willen dat men een positieve escape ervaring heeft. Voor een leuk dagje uit inclusief good feeling ben je bij The Maxx op het goede adres.
Voor ons, als ervaren escape rooms spelers staat een positieve beleving los van ontsnappen, maar zit de positieve beleving meer in de combinatie van uitdagende puzzels, een goede verhaallijn, de afwerking van de kamer en goede begeleiding. Mocht Escape room Veenendaal The Maxx zich naast bedrijfs-uitjes, familiefeesten en vrijgezellenfeesten meer willen gaan richten op de ervaren escape rooms speler dan liggen daar zeker nog kansen.

Keuringsdienst van Kamers heeft meer reviews geschreven over verschillende escaperooms. Bekijk alle Keuringsdienst van Kamers reviews