Up The Game door de ogen van Tamara (dag 2)

juni 11, 2018 | Nieuws | Mike van Hoenselaar 1 Comment

Up The Game is het grootste real life gaming en escaperoom evenement ter wereld. De derde editie was 8 en 9 mei in Breda. 1.000 fanaten, liefhebbers, eigenaren, ontwerpers en bouwers komen bijeen om inspiratie op te doen, praktische tips mee naar huis te krijgen of nieuwe samenwerking te vinden. Escape Rooms Nederland was er uiteraard bij. Tamara Toonen, van de Keuringsdienst van Kamers, was ook aanwezig en deelt graag haar ervaringen met je. Eerder verscheen het verslag van de eerste dag van Up The Game al.

Dag 2 van Up The Game 2018

Na een stevig ontbijt in het hotel ga ik weer op weg naar de Koepelgevangenis. Mike van Hoenselaar en Anne Jan Roeleveld geven in The Laboratory een workshop: Escape Room Marketing waar ik foto’s mag maken. In deze 2,5 uur durende workshop leren mensen om optimaal gebruik te maken van Google Analytics als Escape room eigenaar en je gaat naar huis met een hoop tips en tricks.

 

Yossi Keren en Gai Bosco over TV producties

Nadat er genoeg foto’s zijn gemaakt ga ik op weg naar The Holy Grail om Yossi Keren en Gai Bosco te horen met hun lezing: ‘’From Real Life to TV: Creating Escape Rooms for Television’’. (Red: Gai heeft al heel veel escaperooms ontworpen. Hij heeft zelfs een t-shirt laten ontwerpen met alle logo’s van alle eascaperooms die hij ontworpen heeft.)

De heren vertelden over hun eigen TV show in Israel: Escape. De show wordt met kinderen in de leeftijd van 9 tot 11 gemaakt en elke show heeft weer een nieuwe escaperoom waar de kinderen uit moeten ontsnappen. Twee teams tegen elkaar in dezelfde kamer. Wie is het snelste? Yossi en Gai vertellen hoe hun TV-show tot stand is gekomen en hoe het filmen allemaal in zijn werk ging. Yossi is film en TV director en Gai is de escaperoom creator. Ze grappen ook dat ze niks van elkaars beroep af weten en daarom een geweldig duo zijn.

Ze geven eerst wat voorbeelden van andere TV shows die in feite ook een escaperoom zijn, zoals Ford Boyard waar ik zelf als kind altijd naar keek. Ik kan geen woord Frans, maar ik vond het toen al geweldig deze show te kijken. Ook op YouTube zijn dit soort shows te vinden zoals Escape! En Race to Escape. Ze leggen hierbij ook uit wat de goede en slechte dingen waren uit deze specifieke TV shows. Ook deze shows heb ik gezien en ik snap helemaal wat ze bedoelen. In Race to Escape spelen mensen die elkaar allemaal niet kennen. In Escape! spelen bekende mensen mee. Dit is al 1 verschil. Ook in Race to Escape spelen twee teams tegen elkaar in exact dezelfde kamer en kunnen ze zien door middel van lichten of het andere team voor of achter ligt. Bij Escape! Is dit gewoon zoals wij een escaperoom kennen. 1 team die moet ontsnappen binnen de tijd.

Do’s en don’t TV show

Ook hier worden de do’s en don’ts uitgelegd en de voor- en nadelen van een escaperoom TV-show. Nadeel is dat je alles maar 1x kan gebruiken en daarna weggegooid wordt. Omdat het op TV komt kunnen mensen deze setting niet meer spelen. Ook een nadeel is dat als er iets niet goed op film staat je het opnieuw moet doen. Zo vertelde Yossi dat de kinderen een kamer hadden uitgespeeld, maar ze van 1 puzzel geen goed shot hadden. Dan moeten ze weer terug de kamer in om die puzzel opnieuw te maken alleen voor een goed shot. Ook is het heel soms een nadeel dat je met kinderen werkt wordt er gegrapt: “They told us not to work with kids or animals… we did both!’”.

Het grootste voordeel is dat door de TV show de escaperooms in Israel zijn ineens mega populair zijn geworden! Dat is nou een perfecte win-win situatie! (Red: Israel heeft meer escaperooms dan Nederland, maar minder per vierkante kilometer)

Gai vertelde ook dat als ze in 1 aflevering 8 puzzels nodig hadden hij er bijvoorbeeld 20 maakte want sommige puzzels waren gewoon niet handig om te filmen. Dan moest er een puzzel vervangen worden door een puzzel die wel goed te filmen was. Al met al is een escaperoom TV show niet zo makkelijk te realiseren als je misschien denkt. De kosten ervan, zo durfde iemand bij de Q&A te vragen, komen dan ook uit op een grove $30.000 per aflevering. En dan te bedenken dat er 22 afleveringen waren… Wauw!

Killjoy’s Escape Case

Na een korte lunchbreak en het invullen van een kaartje voor een loterij is het dan tijd voor Killjoy’s Escape Case hosted by Logic Locks! Een mobiele escaperoom in de vorm van een grote kist. Ik heb er zin in!

Ik meld me samen met de rest van de mensen die zich ingeschreven hebben bij The Laboratory en samen gaan we naar binnen. We zijn met ongeveer 20 mensen. Binnen zien we 1 grote kist staan en daarvoor op de grond liggen een jas, een hoed en een paraplu. Daar omheen staan 4 tafels.

Hier beginnen we. Eerst moeten we dus met 15 mensen die ene kist open krijgen, er waren 5 mensen ermee bezig en de rest stond te kijken. Maar als hij dan open is wordt duidelijk dat we in groepjes verder moeten werken. Tussendoor krijgen we soms een boodschap te zien op een scherm van mensen die Killjoy achterna zitten of juist van hem vluchten.

We vinden puzzel na puzzel en we ontdekken steeds meer van het verhaal achter Killjoy. Onze bevingindinge van ons groepje moeten we uiteindelijk delen met de andere kleinere groepjes. De uiteindelijk code wordt snel ingevoerd op de computer en hij blijkt juist! We zien wederom weer een filmpje maar dit keer eindigt hij met nóg een wachtwoord! We hebben 60 seconden om het laatste wachtwoord in te typen en iedereen kijkt elkaar aan van: ‘”Wat hebben we dan nog?’’. Met uiteindelijk nog 20 seconden op de tikkende klok word het juiste wachtwoord ingevoerd. We hebben Killjoy verslagen!

De moeilijkheid van de puzzels en verhaallijn maken een goede samenwerking echt onmisbaar. Samen met het geweldige einde is dit een goede teambuilding ervaring. Iedereen kreeg naderhand ook een leuk aandenken mee. Ik vond het een hele leuke ervaring ondanks dat ik niet heb meegekregen wat er nou precies op de andere 2 tafels is gebeurd en gezegd.

Brotherhood of the Sea

Meteen daarna bemachtigde ik een plekje bij Brotherhood of the sea omdat er mensen niet kwamen opdagen. Weer een gelukje dus! Dit is ook een mobiele escaperoom die je met grotere groepen kunt spelen. Brotherhood of the Sea lijkt veel op Killjoy’s Escape case maar dan net wat anders. 

Het begint niet met 1 kist maar met meerdere kisten en je begint meteen al in teams door middel van een gekleurde bandana die je om je arm krijgt. Ik zat in team Oranje: The Navigators. Er waren 6 teams met ongeveer 5 personen per team en elk team had een andere naam. We waren met ongeveer 30 mensen in de kamer. 

We kregen uitleg van de Kapitein wat nou precies het doel was. We moesten 1 bepaald kistje vinden en als we die hadden gevonden was de laatste taak om hem te openen door middel van de 3 sloten die eraan hingen. Daarin zat het geheim! 

Elke groep had specifiek opdrachten waarbij we elkaar nodig hadden. Hier was dus echte samenwerking voor nodig want alles ging door elkaar heen en naar andere tafels. Aan de ene kant vond ik dat wel iets hebben maar aan de andere kant waren we naar mijn mening met teveel mensen. En als je elkaar dan ook nog eens niet kent én daarbij niet allemaal dezelfde taal spreekt… Lastig wel. Wederom heb ik ook niet meegekregen wat er aan de andere tafels gebeurd is, maar het is ons gelukt! Met samenwerking zijn we tot het eind gekomen! 

Room Escape Artists David en Lisa Spira

Als allerlaatste lezing van Up the Game ben ik gaan luisteren naar David en Lisa Spira: Lessons from the Best and Worst Escape Rooms around the World. Dit stel heeft zelf al meer dan 500 escaperooms gespeeld in 10 landen.

Ze hebben het over hoe jij je escaperoom kan transformeren tot een geweldige plek waar mensen niet het gevoel hebben dat ze in een kamer vol puzzels zijn waaruit ze moeten ontsnappen, maar een verhaal, een beleving! Dit gevoel bereik je door bijvoorbeeld je spel persoonlijkheid te geven. Zorg ervoor dat er een thema is, bijvoorbeeld een actie thema of een komedie. Hiermee zorg je er al voor dat je verhaal beter verteld wordt, daarbij als je met props werkt in datzelfde thema, kan je jouw verhaal optimaal neerzetten.

Ze vertellen zelfs verhalen die ze zelf meegemaakt hebben over de beste, leukste en mooiste escaperooms zoals Agent 13 van 13th gate Escape in Louisiana. Ze gebruiken daar licht, geluid en geur zo goed dat ze helemaal fan zijn van deze kamer. Maar er komen ook verhalen over de meest saaie en rare kamers aan bod, zoals een kamer waar geen geluid en muziek in zat en die qua puzzels zo makkelijk was dat ze er eigenlijk zo uit wilden lopen. Ze vertellen hun verhalen met zoveel passie en humor dat je wel moet blijven luisteren. En dan kan je er ook nog wat van leren! Zo leuk!

Winnares in de loterij

Na deze lezing ben ik richting de Koepel gegaan en ik heb daar nog wat gedronken en gegeten en ik kwam 2 mensen tegen die mij vertelden dat ik wat gewonnen had. Ik had eerder die dag met een loterij meegedaan. Ik was zeer benieuwd dus ik weer terug naar de stand van TIME Quest Lab en warempel ik had inderdaad wat gewonnen. Hij overhandigde mij een kaart met 50% korting op een escaperoom scenario. Dus als ik ooit een escaperoom ga beginnen ik koop daar het scenario dan ben ik in ieder geval maar de helft kwijt haha! Jullie komen vast spelen toch? 😉 

Tot volgend jaar bij Up the Game 2019! 

Avatar
Mike van Hoenselaar
Eigenaar en blogger op Escape Rooms Nederland. Deed zijn eerste escape room in 2014. Into denkpuzzels, bordspellen, avontuur, is erg creatief en een echte gezelschapsspelfanaat. Grote liefhebber van escape rooms in alle soorten en maten.

Wekelijks onmisbaar escaperoom nieuws in jouw inbox

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

One Comment

  1. Avatar

    Hoi Tamara, bedankt voor je samenvatting van de conferentie! Je enthousiasme spat er weer van af! We zijn eigenlijk niet anders van je gewend.
    Nog genoeg te creëren, verbeteren en innoveren om af en toe op een spannende of amusante wijze via Escaperooms in NL aan de dagelijkse realiteit te ontsnappen.

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Pin It on Pinterest